Markéta Urbanová, Jan Jaroš
Výstava v prostorách galerie CREARS bude v termínu od 31. 8. - 1. 10. 2016.
Více o umělci Markéta Urbanová
Monumentalitu statických figurálních kompozic Markéty Urbanové umocňuje monochromní zabarvení, které nechává prostor kresebnému základu obrazu, stejně jako vytržení z konkrétního prostředí, které by malbu zatěžovalo přebytkem vjemů. Nic tak nerozptyluje výrazná gesta a výmluvnou, i když jemnou mimiku postav. Tělesnost je zde zastřena bohatě dekorovanými drapériemi, na kterých malířka může realizovat svoji původní šperkařskou preciznost a zálibu v ornamentu. Dlouhodobě se v její tvorbě projevuje dekadentní okouzlení zmarem a zánikem. Vyjevilo se už v cyklu nahých těl obalených v igelitu (1998–2000), a především pak v portrétech otce a bratra (2001), u nichž se mohl divák jen dohadovat, zda tváře patří živým bytostem a nebo si je už formuje smrt. Markéta Urbanová patří mezi poslední „strážce pokladu“ – zasvěcené učedníky profesora Zdeňka Berana, kteří dokonale ovládají řemeslo malby i její alchymii. Tato schopnost jim dopřává naprostou svobodu projevu, a dokonce jim dovoluje, aby ji popřeli, zbavili se chiméry dokonalého hyperrealismu a uvolnili svá gesta do velkorysých náznaků. Obě tyto zdánlivě protikladné polohy soužijí v tvorbě Markéty Urbanové v perfektní symbióze. Ve svém posledním cyklu Urbanová opouští hyperrealistickou modelaci figur i monochromní barevnost a pohrává si s jejím zdánlivým protipólem. Olejové lazury částečně z nutnosti nahradil akryl. Námětem zůstává lidská postava, ta je ale přenesena do kompozice z čistých barevných ploch, jejichž syté tóny spolu navzájem kontrastují. Mezi nejnovější práce patří také parafráze na Warholovy pop-artové portréty. Urbanová stylizované tváře rastruje do pixelů, které tak působí jako tisk. Tím však její koketerie s digitálními technologiemi končí - s trpělivostí krájkářky jeden čtvereček po druhém ručně vymalovává. Pro malířku je to nová poloha, pohybuje se v ní však se sobě vlastní bravurou. Terezie ZemánkováFotogalerie
Komentáře jsou uzavřeny